زمان پخش و تکرار سریال «هفت‌سر‌اژد‌ها» «سیاره میمون‌ها» صدرنشین گیشه جهان اختصاص بودجه میلیاردی برای ساخت دفاتر سینمای جوان در شهرستان‌ها برگزاری جشن ۱۰۰سالگی برای اسکار پخش فیلم «ناظر» به مناسبت ولادت امام‌رضا (ع) + زمان اکران آنلاین بازدید رایگان از آرامگاه‌های شاعران در ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت فردوسی+ جزئیات شعر رضوی مستلزم اندیشه، خیال، احساسات و آرایه‌های ادبی فراوان است صفحه نخست روزنامه‌های کشور - دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ درخواست پویانفر از رئیس جمهور درباره یک اسیر ایرانی + عکس فروش نمایشگاه کتاب تهران تاکنون چقدر بوده است؟ (۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مانوئل گارسیا رولفو به «دنیای ژوراسیک» می‌رود امیر غفارمنش و مجتبی شفیعی «سینگل» می‌شوند! فصل جدید «صباهنگ» روی آنتن صبا + زمان پخش هوتن شکیبا: دوست داشتم در فیلم «طعم گیلاس» بازی کنم رضا عطاران در جشن تولد کیانوش عیاری + عکس اکران و دوبله زنده فیلم «اوپنهایمر» در سینما هویزه مشهد + زمان اکران پاسخ وزیر ارشاد درباره ساخت فیلم بدون مجوز رسول‌اف  نگاهی به سریال «افعی تهران» و داستان آدم‌بزرگ‌های روان‌آسیب
سرخط خبرها

کدام آثار مشهدی‌ شانس بردن سیمرغ را دارند؟

  • کد خبر: ۱۹۷۹۸۴
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۳
کدام آثار مشهدی‌ شانس بردن سیمرغ را دارند؟
نگاهی به آثاری که بخت حضور در چهل ودومین دوره جشنواره بین المللی فجر را دارند.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز کمتر از سه ماه تا برگزاری چهل ودومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر باقی مانده است و این روز‌ها بسیاری از سینماگران جوان و پیشکسوت در تلاش هستند آثارشان را برای حضور در این رویداد آماده کنند. امسال ۱۰۶ اثر در بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) ثبت نام کرده اند.

آماری که نشان می‌دهد جشنواره فیلم فجر می‌تواند یکی از پویاترین دوره هایش در سال‌های گذشته را پشت سر بگذارد. اسامی آثار متقاضی به صورت رسمی اعلام نشده، اما براساس اخباری که درباره فیلم‌های درحال تولید تا امروز منتشر شده است، می‌توان گفت در جشنواره چهل ودوم شاهد تنوع تولیدات از فیلم‌های دفاع مقدسی تا درام‌های اجتماعی و آثار کمدی خواهیم بود.

هنرمندان مشهدی هم امسال یا آثاری را جلو دوربین برده اند یا در فیلم‌های کارگردانان دیگر بازی کرده اند؛ آثاری که انتظار می‌رود در جشنواره چهل ودوم اکران و رونمایی شوند. ما در گزارش پیش رو به آن آثار هنرمندان مشهدی پرداخته ایم که شانس حضور در جشنواره چهل ودوم را دارند. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که برخی فیلم‌های درحال تولید هنوز اسامی بازیگران و عواملشان را منتشر نکرده اند. ازاین رو، ممکن است فعالیت‌های هنرمندان مشهدی بیشتر از آن چیزی باشد که در این گزارش مطرح می‌شود.

خیز عطاران برای سومین سیمرغ

رضا عطاران، بازیگر محبوب مشهدی، بازی در فیلم کمدی ترسناک «قیف»، جدیدترین ساخته محسن امیریوسفی، را به پایان رسانده است. فیلمی که ماه هاست آماده نمایش شده است، ولی هنوز خبری از اکران عمومی آن نیست. ازاین رو، انتظار می‌رود عوامل آن فرم حضور در جشنواره چهل ودوم را پر کرده باشند.

عطاران آخرین بار سال ۱۳۹۹ با دو فیلم «روشن» و «شیشلیک» راهی جشنواره فیلم فجر شده بود. او در آن دوره توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگری مرد را برای بازی در فیلم «روشن» به دست بیاورد و تعداد سیمرغ‌های بازیگری اش را به عدد دو برساند. عطاران که این روز‌ها «دفتر یادداشت» را درحال پخش از شبکه نمایش خانگی دارد، در فیلم «قیف» با بازیگرانی مانند جواد عزتی، غلامرضا نیک‌خواه، عباس جمشیدی فر و صابر ابر هم بازی شده است. گروه بازیگرانی که می‌تواند مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

خانواده سهیلی در راه فجر

سعید سهیلی که آخرین بار با فیلم «گشت ۲»، هفت سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، امسال با فیلم جدیدش «پول وپارتی» شانس حضور در این رویداد را دارد. فیلمی در فضای کمدی اجتماعی که پسرش، سینا مهراد، تهیه کنندگی آن را برعهده دارد. مهراد پیش از این در آثاری، چون «پدر»، «آقازاده»، «شادروان» و «ژن خوک» به ایفای نقش پرداخته بود و «پول وپارتی» اولین تجربه اش در عرصه تهیه‌کنندگی سینما محسوب می‌شود.

ساعد سهیلی، برادر بزرگ‌تر مهراد، نیز در کنار پردیس احمدیه نقش‌های اصلی فیلم «پول وپارتی» را ایفا می‌کنند. آخرین حضور ساعد سهیلی در جشنواره فیلم فجر هم به سال ۱۴۰۰ و بازی در فیلم «شهرک» برمی گردد.

باید دید این بازیگر که تا امروز سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شده است، سرانجام می‌تواند نامش را در میان برندگان سیمرغ جشنواره ثبت کند یا خیر.

مهران احمدی و بازی در ۲ فیلم

مهران احمدی، بازیگر خراسانی که سال گذشته برای بازی در فیلم «غریب» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد شده بود، امسال با دو فیلم شانس حضور در جشنواره فیلم فجر را دارد. او بازیگر اصلی فیلم «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و از محصولات سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

به نظر می‌رسد این فیلم داستانی خانوادگی در حال وهوای فیلم «در آغوش درخت»، تجربه قبلی خواجه پاشا، داشته باشد. مرتضی امینی تبار، بازیگر جوان سریال «زخم کاری»، نیز دیگر بازیگر فیلم «آبی روشن» است. مهران احمدی علاوه بر این فیلم، به تازگی نقش آفرینی در فیلم کمدی «به خاطر یک کیف دلار» به کارگردانی حمید بهرامیان را هم به پایان رسانده است. باتوجه به اینکه هیئت انتخاب در سال‌های گذشته کمتر به فیلم‌های کمدی توجه کرده است، شاید این فیلم از شانس کمتری نسبت به «آبی روشن» برای حضور در جشنواره برخوردار باشد.

«هم آهنگ»، ششمین اثر شعیبی

بهروز شعیبی، هنرمند مشهدی، ششمین اثر بلند سینمایی اش به نام «هم آهنگ» را بعد از ساخت فیلم‌های «بدون قرار قبلی»، «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز» جلو دوربین برده است؛ فیلمی که در سکوت خبری مراحل تولیدش را پشت سر گذاشته و هنوز اسامی بازیگرانش منتشر نشده است. باتوجه به اینکه هر پنج اثر قبلی شعیبی در جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، انتظار می‌رود «هم آهنگ» هم راهی این رویداد شود.

شعیبی تا امروز سه بار نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی شده، ولی هیچ زمان نتوانسته است این جایزه را به خانه ببرد. البته فیلم «دهلیز»، اولین ساخته او، در سی ویکمین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم نگاه نو را به دست آورد و «بدون قرار قبلی»، آخرین ساخته اش که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت، برنده سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی شد.

«ستاره سینما» و عادل تبریزی

عادل تبریزی چندی پیش برای دومین ساخته بلندش به نام «ستاره سینما» مجوز ساخت دریافت کرد که اگر مرحله فیلم برداری آن به پایان برسد، انتظار می‌رود شاهد نمایشش در چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر باشیم. اولین فیلم تبریزی به نام «گیج گاه» در دوره سی ونهم این رویداد اکران شد و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی اول و تدوین نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود. این فیلم بعد از گذشت نزدیک به سه سال، از ۱۲ مهر روی پرده سینما‌ها رفته و با استقبال خوبی هم روبه رو شده است.

«ستاره سینما» هم مانند «گیج گاه»، اثری کمدی است. این فیلم به داستان فردی می‌پردازد که در خلال زندگی شخصی اش اتفاقاتی در ارتباط با سینما برایش رخ می‌دهد. هنوز اسامی بازیگران دومین ساخته تبریزی اعلام نشده است. باید دید این فیلم ساز که همیشه به مشهد و هنرمندانش ارادت دارد، از همشهریانش در «ستاره سینما» استفاده کرده است یا خیر.

احتمال حضور ایرج زاد در جشنواره

ابراهیم ایرج زاد سال گذشته پروانه ساخت سومین فیلم بلند سینمایی اش را دریافت و مرحله پیش تولید آن را آغاز کرد، ولی بعد از آن دیگر خبری درباره تولید این اثر منتشر نشد. اگر ایرج زاد ساخت جدیدترین اثرش را کلید زده باشد و آن را به چهل ودومین دوره جشنواره فیلم فجر برساند، امسال شاهد حضور پررنگ سینماگران مشهدی در مهم‌ترین رویــداد سینمایی کشور خواهیم بود.

فیلم جدید ایرج زاد «بدرود محبوبم» نام دارد که در ژانر جنایی ساخته می‌شود. ایرج زاد پیش از این فیلم، دو فیلم «تابستان داغ» و «عنکبوت» را کارگردانی کرده بود. «تابستان داغ» در سی وپنجمین دوره جشنواره به نمایش درآمد و توانست در سیزده رشته، نامزد دریافت سیمرغ شود. «عنکبوت» نیز سه سال بعد از آن به سی وهشتمـین دوره جشنواره فیلم فجر ارائه شد، اما نتوانست به بخش مسابقه راه پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->